Eind maart lekte Google per ongeluk een gigantische hoeveelheid interne data over hun zoekmachine, de zogenaamde Google Search-console. Dit tot groot jolijt van de SEO-gemeenschap, die de geheime informatie dolenthousiast analyseerde en verspreidde. Zo kregen we een zeldzame inkijk in de werking van de Google-algoritmes en rankingfactoren, die de positie van je website bepalen. Een gouden kans om er waardevolle info voor je contentstrategie uit te puren. Wij zetten de voornaamste inzichten voor op een rij.
In maart dit jaar liet een medewerker info over de Google Search Console-API’s uit het Google-lab ontsnappen. Hij postte documenten met geheime informatie over zo’n 14.000 rankingfactoren op GitHub, een toonaangevend softwareplatform. Google ontdekte de flater pas ergens in mei. Intussen werd de info gretig gedownload en gedeeld door toonaangevende SEO-marketeers. Zo verspreidde de vertrouwelijke informatie zich razendsnel onder de SEO-gemeenschap.
Het incident leverde ontelbare en uiterst gedetailleerde inzichten op over Google’s zoekalgoritmen, de factoren die de zoekresultaten beïnvloeden en de manier waarop Google websites beoordeelt. Het bevestigt ook een heleboel SEO-theorieën, die Google zelf al jaren ontkent. Zo beweren ze bijvoorbeeld bij hoog en bij laag, dat ze de gegevens van Chrome-gebruikers niet voor rangschikkingsdoeleinden gebruiken. Iets dat het datalek nu definitief ontkracht.
Wat Google zelf zegt? Dat de data verouderd zijn en alleen voor trainingsdoeleinden worden gebruikt. 😃 Dat nemen we met een grote korrel zout en wellicht zal Google de algoritmes nu snel updaten, maar wij laten deze unieke kans niet liggen! Hier zijn de interessantste bevindingen uit het datalek:
🔗 Linkbuilding en domeinautoriteit
Hoewel Google beweert dat interne en externe links niet langer een grote rol spelen bij de ranking, blijkt het tegendeel waar. Dat bewijst hun API SiteAuthority, waarmee ze het webverkeer meten en in kaart brengen. Deze rankingtool toont aan dat links van en naar websites met een hoge autoriteit, je score positief beïnvloeden. Net als interne links binnen je eigen site. Die blijken zelfs zwaarder door te wegen dan eerst gedacht. En ook actuele links scoren beter. Omgekeerd is het ook zo, dat slechte en irrelevante links je score naar omlaag halen.
📗 Leesbaarheid en navigatie
Het datalek onthult ook hoeveel belang Google hecht aan overzichtelijkheid en structuur, omdat ze bijdragen aan een positieve gebruikerservaring. Consistentie in het gebruik van lettertypes en -groottes wordt bijvoorbeeld beloond. Net als de aanwezigheid van titels, subtitels en een sitemap. Ook het bold of cursief zetten van belangrijke zoektermen speelt in je voordeel. Een website met een slechte navigatie en ellenlange teksten die weinig gestructureerd zijn, worden dan weer genadeloos afgestraft. Zaken die SEO-specialisten altijd al vermoedden en nu bevestigd zien.
🔎 Het belang van branded search
Branded search verwijst naar zoekopdrachten waarbij een gebruiker specifiek op zoek is naar een bepaald merk of bedrijf, bijv. ‘Nike sneakers’ of ‘Apple iPhone’. Dergelijke zoekopdrachten zijn extreem waardevol voor bedrijven, omdat ze aantonen dat iemand al is vertrouwd met hun merk en er interesse in heeft. Als je daar slim op inspeelt kun je je conversieratio verhogen. Uit het lek blijkt dat websites die een groot aantal van dit type zoekopdrachten bevat, gekoppeld worden aan het Panda-algoritme, dat werd gecreëerd om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren. En om websites met een laag zoekvolume en grote hoeveelheden branded search-termen als verdacht te bestempelen.
👩💻 Klikgedrag en contentverval
Google stelt dat het klikgedrag van gebruikers de zoekresultaten niet beïnvloed. Maar uit de gelekte info blijkt dat ze het met zelfontworpen API’s, zoals NavBoost en Glue System, tot in het kleinste detail analyseren. En dat ze pagina’s die veel kliks halen en waarvan de content regelmatig wordt gedeeld, een hogere ranking toekennen. Een andere cruciale factor is ‘contentverval’. Een term die naar de ouderdom van bepaalde content verwijst. Content die ooit bijzonder populair was maar vandaag ver over de vervaldatum zit, beschouwt Google als irrelevant. Daarom loont het om je content regelmatig up te daten of om af en toe iets nieuws te posten.
⛔ Sancties
Het lek werpt ook een licht op negatieve rankingfactoren, die in sommige gevallen tot zogenaamde Google-penalty’s leiden. Denk bijvoorbeeld aan keyword stuffing, waarbij websites die overdreven veel of irrelevante keywords gebruiken, tijdelijk uit de picture verdwijnen. Maar ook aan broken links, misleidende anchor-tekst (waarvan de inhoud niet matcht met de url die erachter zit) en slechte reviews. Dit kun je dus maar beter vermijden want als Google je in het vizier krijgt, zal het weigeren om je website in de zoekresultaten te tonen.
📷 Beeldmateriaal
Google-bots blijken ook heel wat info uit je afbeeldingen en video’s af te leiden en beoordelen je website hierop. Naast de grafische kwaliteit analyseert het ook de inhoud, het bijschrift en de bestandsnaam van je foto’s en afbeeldingen. Ook de populariteit en het klikgedrag spelen mee. Dat meten ze met hun ImageQualityClickSignals-API.
Naast deze inzichten valt er natuurlijk nog heel wat andere interessante info uit het lek af te leiden. Alles opsommen is onbegonnen werk, maar deze inzichten willen we je niet ontzeggen:
De meeste inzichten bevestigen vooral wat de SEO-community al jaren predikt en Google in alle toonaarden ontkent. Maar wat het lek vooral aantoont, is het gewicht dat aan bepaalde rankingfactoren wordt toegekend. Zo blijken de anchor-tekst, klikdata en actuele autoriteit veel zwaarder door te wegen dan gedacht. Die info is van onschatbare waarde voor je contentstrategie en voor het ontwerp van je website.
Toch is het belangrijk om te weten dat SEO continu evolueert en dat Google zijn algoritmes constant bijstuurt. Houd vooral in het achterhoofd dat Google een commercieel bedrijf is, dat zovéél mogelijk winst wil maken door z’n gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden. En dát kwaliteit wordt beloond.
Graag de inzichten uit dit lek in concrete actiepunten omzetten? Neem vrijblijvend contact op.