×
Referenties Klanten Wat doen we Marketing advies Ons team Blog Contact
15 jul. 2024 4 minuten om te lezen

Hoe kies je het juiste lettertype voor je merk?

Lettertypes zijn belangrijker dan je denkt. Ze brengen je teksten tot leven, beïnvloeden de leesbaarheid en versterken je boodschap. Maar ze hebben ook een grote impact op je imago. Toch worden ze dikwijls over het hoofd gezien bij de branding. Daarom buigen we ons in deze blog over de fascinerende wereld van fonts en lettertypes of kortweg: typografie. Lees mee en ontdek hoe je met het juiste lettertype, de juiste snaren bij je doelgroep raakt.

✍🏻 Wat is typografie?

Typografie is de kunst van het vormgeven van letters. Droogweg: de manier waarop je iets schrijft. Het maakt je teksten leesbaar en verbindt functionaliteit met esthetiek. Daarbij denk je spontaan aan lettertypes, maar ook grootte, dikte, spatiëring en regelafstand spelen een rol. Als het over het totaalplaatje gaat, spreken we over een ‘font’, bijv.: Arial, 11 pt., cursief. Fonts en lettertypes zijn dus geen synoniemen. In deze blog focussen we ons op lettertypes. Er zijn on-ein-dig veel stijlen om uit te kiezen. Onze tips helpen je op weg!

🎯 Waarom is een lettertype belangrijk?

Lettertypes kunnen je merk versterken of verzwakken. Ze spelen een cruciale rol in hoe je merk wordt waargenomen. Je lettertype moet zowel met jouw DNA, als met dat van je doelgroep resoneren. Alleen zo trek je de juiste klanten aan. Daarom kiezen luxebrands bijvoorbeeld dikwijls voor elegante lettertypes, en bedrijven uit de financiële sector voor een formelere stijl. Welk lettertype bij jouw project past, hangt af van de context, het doel en het gevoel dat je wilt overbrengen. In onderstaande alinea’s belichten we de belangrijkste principes.

🪞 Spiegel van de tijd

Lettertypes zijn een spiegel van onze tijd. Ze geven ons dagelijks leven vorm, evolueren constant en zijn onderhevig aan trends. Ze maken jouw content persoonlijk en uniek, maar er schuilt ook bijzonder veel geschiedenis en psychologie achter. Ze roepen (veelal onbewust) bepaalde associaties op. Omdat ze gekleurd zijn door de tijd. Door kunst, cultuur, literatuur, politiek of technologische vooruitgang. Daardoor zijn ze onlosmakelijk verbonden met specifieke waarden en tradities. Kies je een lettertype met een historische of culturele context? Zorg er dan voor dat het aansluit bij de leefwereld en de waarden van je doelgroep.

🏋️ De kracht van emotie

Mensen onthouden niet alles wat je schrijft. Wat ze wél onthouden, is het gevoel dat je hen geeft als ze jouw bedrijf leren kennen. En daar heeft typografie een invloed op. Sterker, je kunt er zelfs emoties mee opwekken. Het is een vorm van non-verbale communicatie, net zoals uit onze lichaamstaal valt er van alles uit af te leiden. Bij neerwaartse lijnen krijg je bijvoorbeeld een negatief gevoel, terwijl opgaande lijnen opgewekter overkomen. Dit effect werd uitvoerig onderzocht door psychologen. Dergelijke inzichten zijn van onschatbare waarde bij het ontwerp van je logo of je website.

🤓 Leesbaarheid

Er zijn zóvéél mooie lettertypes om uit te kiezen. Maar als ze afbreuk doen aan de leesbaarheid, gebruik je ze beter niet. Zeker als het over doorlopende tekst gaat.

Met deze tips lezen je teksten als een trein:

  • Kies een lettertype dat even vlot leest op scherm als op papier.
  • Zorg voor een contrasterende achtergrond als je kleur gebruikt.
  • Vermijd lettertypes met decoratieve elementen die de aandacht afleiden.
  • Let erop dat er voldoende afstand is tussen de karakters, zodat je de ogen niet vermoeit.
  • Hou rekening met de leeftijd van je doelgroep en pas de lettergrootte aan voor ouderen.

🔒 Consistentie

Een lettertype kiezen is één ding, maar je moet het daarna ook overal consistent toepassen. Zo oog je altijd professioneel en blijf je overal herkenbaar. Mix ook niet te veel stijlen dooreen en gebruik altijd hetzelfde lettertype in koppen, titels en bodytekst. Wil je niks aan het toeval overlaten? Noteer dan alle do’s en don’ts in een huisstijlgids.

🌈 Soorten

Nu je de basisprincipes kent, duiken we in de verschillende soorten lettertypes. Want zoals we eerder aanhaalden kan de keuze nogal overweldigend zijn. Daarom is het handig om ze in categorieën op te delen.

Dit zijn de belangrijkste:

  • Serif of geschreefd

    Serifs herken je aan het ‘voetje’ of de schreef, die elke letter aan het uiteinde heeft. Zo creëren ze optische lijnen in regels, die de leesbaarheid in de hand werken. Daarom worden ze vaak gebruikt in kranten, boeken en tijdschriften. Ze staan voor betrouwbaarheid, traditie en tijdloze elegantie.

    👉🏻 In het logo van bloemenatelier Fleur-Elle gebruikten we een serif-lettertype met een sierlijke twist: https://impressionant.be/referenties/rebranding-voor-bloemenatelier-fleur-elle/

  • Sans-serif of schreefloos

    Sans-serifs ogen strak en hedendaags. Ze belichamen moderniteit, eenvoud en efficiëntie. Dat maakt hen populair voor branding en digitale media. Ook overheden kiezen dikwijls voor sans-serifs, omdat ze helder en duidelijk communiceren.

    👉🏻 Voor juwelier Bastior creëerden we een schreefloos lettertype en een ultraverfijnd logo, met een gouden randje: https://www.impressionant.be/referenties/bastior/

    👉🏻 Voor vakantiewoning/stilteretraite Echolodge ontwierpen we een minimalistisch logo in een sans serif-lettertype, dat bij de omgeving en de architectuur past: https://impressionant.be/referenties/echo-lodge/

    👉🏻 Het logo van gemeente Zonnebeke is speels en decoratief, maar ook strak, modern en betrouwbaar door de schreefloze kapitalen: https://www.impressionant.be/referenties/gemeente-zonnebeke-2/


  • Script

    Scripts zijn geïnspireerd door kalligrafie. De letters zijn sierlijk en veelal onderling verbonden. Ze hebben een luxueuze, elegante en persoonlijke uitstraling. Je ziet ze vaak opduiken bij luxemerken, op verpakkingen, quotes, plechtige uitnodigingen en wenskaarten.

  • Handwritten

    Deze lettertypes bootsen echte handschriften na. Ze zijn speelser, onregelmatiger en authentieker dan scripts. Dat maakt ze uiterst geschikt voor accenten, korte teksten en citaten.

    👉🏻 Voor VZW Zorg en Welzijn hebben we de slogan ‘hartelijk verbonden’ voorzien van een handgeschreven lettertype, wat hun huisstijl een warme, persoonlijke toets geeft.


  • Display

    Displays zijn ontworpen om op te vallen. Ze bieden een grote artistieke vrijheid en verschijnen in een veelvoud aan gedaantes. Van figuratief tot minimalistisch en futuristisch. Ze zijn perfect voor koppen, logo’s, posters en advertenties.

    👉🏻 Voor het logo van Lecarbo bewerkten we een display-lettertype door er bolletjes aan toe te voegen. Zo lijkt het net alsof er bouten zijn in geschroefd: https://impressionant.be/referenties/lecarbo/


🤩 We looovee lettertypes!

Een lettertype kiezen vereist denkwerk. Een goede ontwerper besteedt hier de nodige aandacht aan en stemt zijn ontwerp af op je doelstellingen. Ben je op zoek naar een origineel lettertype voor je logo of je huisstijl? Wil je opvallen in de massa en indruk maken op je doelgroep? Bij Impressionant pakken we het doordacht aan. Als échte font fanatics met tonnen ervaring en passie voor design, maken we in no time de juiste keuze voor je merk, én voor je klanten.

Ook opvallen in stijl? Neem vrijblijvend contact op.

Deze website maakt gebruik van cookies.
Door op "Alle cookies accepteren" te klikken, verklaar je akkoord te zijn met ons privacy- en cookiebeleid.
Je kan zelf jouw cookies beheren door op “Cookie-instellingen” te klikken.