Lettertypes zijn belangrijker dan je denkt. Ze brengen je teksten tot leven, beïnvloeden de leesbaarheid en versterken je boodschap. Maar ze hebben ook een grote impact op je imago. Toch worden ze dikwijls over het hoofd gezien bij de branding. Daarom buigen we ons in deze blog over de fascinerende wereld van fonts en lettertypes of kortweg: typografie. Lees mee en ontdek hoe je met het juiste lettertype, de juiste snaren bij je doelgroep raakt.
Typografie is de kunst van het vormgeven van letters. Droogweg: de manier waarop je iets schrijft. Het maakt je teksten leesbaar en verbindt functionaliteit met esthetiek. Daarbij denk je spontaan aan lettertypes, maar ook grootte, dikte, spatiëring en regelafstand spelen een rol. Als het over het totaalplaatje gaat, spreken we over een ‘font’, bijv.: Arial, 11 pt., cursief. Fonts en lettertypes zijn dus geen synoniemen. In deze blog focussen we ons op lettertypes. Er zijn on-ein-dig veel stijlen om uit te kiezen. Onze tips helpen je op weg!
Lettertypes kunnen je merk versterken of verzwakken. Ze spelen een cruciale rol in hoe je merk wordt waargenomen. Je lettertype moet zowel met jouw DNA, als met dat van je doelgroep resoneren. Alleen zo trek je de juiste klanten aan. Daarom kiezen luxebrands bijvoorbeeld dikwijls voor elegante lettertypes, en bedrijven uit de financiële sector voor een formelere stijl. Welk lettertype bij jouw project past, hangt af van de context, het doel en het gevoel dat je wilt overbrengen. In onderstaande alinea’s belichten we de belangrijkste principes.
Lettertypes zijn een spiegel van onze tijd. Ze geven ons dagelijks leven vorm, evolueren constant en zijn onderhevig aan trends. Ze maken jouw content persoonlijk en uniek, maar er schuilt ook bijzonder veel geschiedenis en psychologie achter. Ze roepen (veelal onbewust) bepaalde associaties op. Omdat ze gekleurd zijn door de tijd. Door kunst, cultuur, literatuur, politiek of technologische vooruitgang. Daardoor zijn ze onlosmakelijk verbonden met specifieke waarden en tradities. Kies je een lettertype met een historische of culturele context? Zorg er dan voor dat het aansluit bij de leefwereld en de waarden van je doelgroep.
Mensen onthouden niet alles wat je schrijft. Wat ze wél onthouden, is het gevoel dat je hen geeft als ze jouw bedrijf leren kennen. En daar heeft typografie een invloed op. Sterker, je kunt er zelfs emoties mee opwekken. Het is een vorm van non-verbale communicatie, net zoals uit onze lichaamstaal valt er van alles uit af te leiden. Bij neerwaartse lijnen krijg je bijvoorbeeld een negatief gevoel, terwijl opgaande lijnen opgewekter overkomen. Dit effect werd uitvoerig onderzocht door psychologen. Dergelijke inzichten zijn van onschatbare waarde bij het ontwerp van je logo of je website.
Er zijn zóvéél mooie lettertypes om uit te kiezen. Maar als ze afbreuk doen aan de leesbaarheid, gebruik je ze beter niet. Zeker als het over doorlopende tekst gaat.
Met deze tips lezen je teksten als een trein:
Een lettertype kiezen is één ding, maar je moet het daarna ook overal consistent toepassen. Zo oog je altijd professioneel en blijf je overal herkenbaar. Mix ook niet te veel stijlen dooreen en gebruik altijd hetzelfde lettertype in koppen, titels en bodytekst. Wil je niks aan het toeval overlaten? Noteer dan alle do’s en don’ts in een huisstijlgids.
Nu je de basisprincipes kent, duiken we in de verschillende soorten lettertypes. Want zoals we eerder aanhaalden kan de keuze nogal overweldigend zijn. Daarom is het handig om ze in categorieën op te delen.
Dit zijn de belangrijkste:
Script
Scripts zijn geïnspireerd door kalligrafie. De letters zijn sierlijk en veelal onderling verbonden. Ze hebben een luxueuze, elegante en persoonlijke uitstraling. Je ziet ze vaak opduiken bij luxemerken, op verpakkingen, quotes, plechtige uitnodigingen en wenskaarten.
Een lettertype kiezen vereist denkwerk. Een goede ontwerper besteedt hier de nodige aandacht aan en stemt zijn ontwerp af op je doelstellingen. Ben je op zoek naar een origineel lettertype voor je logo of je huisstijl? Wil je opvallen in de massa en indruk maken op je doelgroep? Bij Impressionant pakken we het doordacht aan. Als échte font fanatics met tonnen ervaring en passie voor design, maken we in no time de juiste keuze voor je merk, én voor je klanten.
Ook opvallen in stijl? Neem vrijblijvend contact op.