×
Referenties Klanten Wat doen we Marketing advies Ons team Blog Contact
18 nov. 2024 3 minuten om te lezen

Verhoog je online zichtbaarheid met een Google-bedrijfsprofiel

Wil je gemakkelijker gevonden vonden door mensen in je buurt? Zorg er dan voor dat je bedrijf ook lokaal opvalt in de zoekresultaten. Een Google-bedrijfsprofiel (voordien ‘Google Mijn Bedrijf’) is daarbij essentieel. Veel bedrijven hebben er een maar halen er lang niet alles uit. En dat is zonde, want een account aanmaken of optimaliseren is gratis én eenvoudig. Met onze tips & tricks haal je het maximum uit je profiel.

🤓 Wat is een Google-bedrijfsprofiel?

Je kent het wel: je bent op zoek naar een leuk restaurant, een kinesist of kapper in je buurt. Google schotelt je meteen een hele waslijst aan bedrijven voor, inclusief openingstijden, foto’s, recensies, contactgegevens, enzovoort. Achter die informatie zit een krachtig, gratis hulpmiddel: een Google-bedrijfsprofiel. Dé sleutel voor ondernemers die hun lokale visibiliteit willen verhogen.

🔎 Het belang van lokale SEO

Veel bedrijven maken werk van een goede website met relevante zoekwoorden, om te scoren in Google. Maar naast on page-SEO, is het belangrijk dat je je SEO-strategie ook voor lokale zoekopdrachten optimaliseert. Want de meeste zoekopdrachten zijn locatiegebonden en gebeuren via de smartphone. De zoekresultaten zijn dan afgestemd op de locatievoorzieningen van de gebruiker. Elk bedrijf is er dus bij gebaat, ook al heb je geen website.

👉 Een voorbeeld om dit te illustreren:

Stel, je zit thuis met een lekkende kraan en je hebt dringend een loodgieter nodig. Je surft snel naar Google en checkt welke loodgieters in je buurt wonen. Binnen de seconde krijg je een lijst met potentiële redders in nood. Vóór je de dichtstbijzijnde loodgieter opbelt, lees je snel nog enkele reviews. Op basis daarvan selecteer je de beste man voor de job, zónder dat je ooit naar de website surfte.

💁‍♀️ Als je loodgieter geen Google-bedrijfsprofiel had gehad, zou hij niet - of stukken lager in de zoekresultaten zijn verschenen. Zeker als hij geen website heeft en afhangt van een Facebook-pagina of van vermeldingen op externe websites, zoals de Gouden Gids bijvoorbeeld.

🎯 Hoe haal je het maximum uit je profiel?

Een account creëren duurt slechts vijf minuten, maar naast de basisgegevens zoals je adres, je website, de sector waarin je actief bent en je contactgegevens, kun je nog tal van andere zaken toevoegen. Dat vraagt wat extra tijd en moeite maar het loont, want zo geef je potentiële klanten alles op een plateautje. Je openingsuren, info over je producten en/of diensten, wie je bent, waarvoor je staat, of je zaak rolstoeltoegankelijk is, ...

👉 Dit zijn de meest interessante features en zaken die je kunt aanvullen:

  • 📍Link naar Google Maps

    Hang je sterk af van lokale zoekopdrachten? Dan is een Google-bedrijfsprofiel éxtra interessant voor jou. Google koppelt je bedrijf automatisch aan Google Maps, waardoor mensen je snel en gemakkelijk kunnen vinden. Dat is bijvoorbeeld superhandig als je op citytrip bent en een leuke lunchplek in je buurt zoekt. Google Maps informeert je dan ook over de afstand en voegt een routebeschrijving toe, zodat je blindelings naar je bestemming kunt navigeren.

  • 📸 Foto’s en afbeeldingen

    Bedrijfsprofielen met foto’s hebben een streepje voor. Zo toon je in één oogopslag wat je in huis hebt. Welke afbeeldingen je zoal kunt posten? Je logo, foto’s van je team, je bedrijfspand, je producten of sfeerbeelden van op de werkvloer. Heb je een horecazaak? Post dan zeker ook foto’s van je menukaart en interieur, zodat mensen de sfeer kunnen opsnuiven.

  • ⭐ Recensies en beoordelingen

    Ondernemers staan soms weigerachtig tegenover reviews, maar als je ons advies vraagt? Doen! Positieve reviews boezemen anderen vertrouwen in en boosten je verkoopcijfers. Het toont ook aan dat je transparant bent, waardoor mensen sneller geneigd zijn om met jou in zee te gaan. Nog een voordeel? Je leert er ook bijzonder veel uit over wat mensen belangrijk vinden of wat je sterktes en je zwaktes zijn. Die info kun je gebruiken om je diensten te optimaliseren en beter in te spelen op de wensen van de klant.

  • 💬 Berichten plaatsen

    Net zoals op je sociale media kun je allerlei berichten posten om je klanten te informeren. Denk aan het aankondigen van acties, nieuwtjes of evenementen. Zo houd je je doelgroep betrokken en lok je meer mensen naar je website.

  • 🔗 Koppelingen naar je sociale media

    Wat ook superinteressant is, is dat je links kunt plaatsen naar je sociale media-kanalen of naar andere platformen zoals YouTube, Pinterest of LinkedIn. Zo maak je het mensen extreem gemakkelijk om snel te achterhalen welk vlees ze in de kuip hebben.

  • 📈 Inzicht in zoekwoorden

    Een Google-bedrijfsprofiel heeft ook een handige analysetool, ‘Inzichten’, waarmee je ontdekt welke zoekwoorden mensen gebruiken om je bedrijf online te vinden. Dit levert je een schat aan informatie op, over welke zoekwoorden het meest effectief zijn om meer traffic te genereren.

 

🚀 Hulp nodig met je Google-bedrijfsprofiel?

Wil je ook graag een Google-bedrijfsprofiel opzetten of optimaliseren? Impressionant kan je hierbij helpen. We maken je profiel van a tot z aan, of we analyseren je bestaande profiel en spelen al je troeven uit, zodat je straks méér volk over de vloer krijgt. Neem voorsprong op je concurrenten en contacteer ons vandaag nog.

👉🏻 Vraag hier je vrijblijvende offerte aan.