Het digitale tijdperk transformeerde het ondernemerslandschap voorgoed. Bedrijven hebben vandaag meer concurrenten, maar ook een groter bereik en meer middelen om zich te onderscheiden. Data spelen een cruciale rol in dit verhaal. Ze bieden waardevolle inzichten en vormen de sleutel tot commercieel succes. Een overzichtelijke database is daarbij essentieel. Maar hoe bouw je die op? En hoe verzilver je dat ‘nieuwe goud’? Je leest er alles over in dit artikel.
In zijn evolutietheorie introduceerde Darwin het idee van the survival of the fittest. Een stelling die decennialang verkeerd werd geïnterpreteerd. Want het is niet de sterkste die overleeft, maar wel degene die zich het beste aan zijn omgeving weet aan te passen. Dat geldt ook voor de ondernemers van vandaag, die in een snel evoluerende markt opereren. Wie wil groeien, moet zich de nieuwe tools en technologieën eigen maken en ze omarmen. Dát is het verschil tussen succesvol zijn en succesvol blijven.
Data leveren een schat aan informatie op, die je voor uiteenlopende doelstellingen kunt gebruiken. Om je bedrijfsprocessen te optimaliseren en je efficiëntie te verhogen, maar ook om leads te genereren en om je service te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan automatische reminders voor afspraken. Ze helpen je om de customer journey te optimaliseren en te personaliseren. En dat is goud waard in een wereld waar alles rond beleving draait. Je spot er ook trends en evoluties mee en puurt er waardevolle analyses uit. Bijvoorbeeld om het succes van een campagne te meten. Zo win je tijd, geld en neem je een gouden voorsprong op je concurrenten.
Ook in jouw sector ligt er heel wat goud voor het rapen. Maar alles start bij een goede basis. Want data verzamelen is één ding, maar ze worden pas waardevol als je ze ordent en volgens diverse parameters indeelt. Alleen zo krijg je inzicht in je doelgroep en kun je gerichte marketingacties uitwerken. Een CRM (Customer Relationship Management) -systeem is daar de ultieme tool voor. Het biedt je de mogelijkheid om relaties met (potentiële) klanten op te bouwen en te versterken. Een berichtje sturen op een verjaardag bijvoorbeeld of een interessante ledendeal. Kan wonderen doen!
Een CRM-systeem bewaart alle nuttige info over je klanten en relaties op één plek. Van het eerste contactmoment, tot verzonden e-mails, ingevulde contactformulieren, recente aankopen, klachten of afspraken uit het verleden. Van hieruit beheer je alle info in enkele klikken. En dat is extreem handig, want zo kun je de juiste boodschap op het juiste moment, naar de juiste klanten sturen. Dankzij een CRM-systeem werken afdelingen in een bedrijf ook beter samen. Een marketingcampagne kan bijvoorbeeld een lead opleveren, die supersnel opgepikt wordt door je salesteam.
“Stuur de juiste boodschap, naar de juiste persoon, op het juiste moment.”
Als je zelf geen digitaal klantenbestand hebt, moet je beroep doen op externe partijen zoals Facebook en Google om potentiële klanten te bereiken. Maar daarvoor moet je flink in je buidel tasten en het is niet altijd even doeltreffend. Zij focussen op algemene kenmerken zoals leeftijd en geslacht. Een Facebook of Google advertising-campagne kan je een buzz geven, maar het is geen langetermijnstrategie. Met een CRM-database kun je je doelgroep veel sterker verfijnen en bouw je langdurige klantenrelaties op. Met unieke info, die alleen van jou is.
Door de GDPR-wet, die de privacy van consumenten beter moet beschermen, zijn bedrijven wat terughoudend geworden als het over het verzamelen van data gaat. Daarom zijn een cookie- en privacybeleid, waarin je expliciete toestemming voor de gegevensverwerking vraagt, zo belangrijk. Vergeet ook niet te vertellen wat je met die gegevens doet en hoe je ze bewaart. En bied mensen ook altijd de mogelijkheid om hun voorkeuren aan te passen. Zo hoef je je nooit zorgen te maken over een klacht.
Een contactformulier op je website is ook een absolute must. Mensen kunnen dan aangeven in welke producten ze geïnteresseerd zijn, ze kunnen zich inschrijven voor je nieuwsbrief enzovoort. Die info stroomt dan vlotjes door naar je CRM-systeem. Zo bouw je een goeie databank op om relevante aanbiedingen of gepersonaliseerde e-mails, die niet als spam aanvoelen en die wél gelezen worden, naar je (potentiële) klanten te sturen. En trek je ze in no time over de streep!
Een van de grote voordelen van een CRM-systeem is dat je inzicht krijgt in de voorkeuren en het aankoopgedrag van klanten. Zo kun je aan klantenbinding doen en vergroot je de kans dat klanten opnieuw bij je aankloppen. Dat pakt Kinepolis in onderstaande mail bijvoorbeeld heel slim aan. Als iemand een account creëert, geniet hij/zij van voordelen en kortingen. Zo verzamelt Kinepolis in één klap een hoop gegevens, waarmee ze die klant warm houden.
Dat data driven marketing niet alleen is weggelegd voor de grote kleppers, bewijzen deze twee cases voor Antiekbouw en restaurant ’t Nonnebos. We installeerden een contactformulier op hun site om klanten te informeren over nieuwe producten of om hen het wekelijkse lunchmenu toe te sturen, in het geval van ’t restaurant Nonnebos. Mét succes, want zo haalden ze heel wat leads binnen.
De toekomst is digitaal, zoveel is duidelijk. Of je nu een klein of een groot bedrijf bent. Bij impressionant hebben we alle kennis in huis om je data te verzilveren. Met een uitgekiende CRM-database, doordachte contactformulieren, SEO-proof landingspagina’s, e-mailtemplates … Jij vraagt, wij draaien!
🏅 Ook voor goud gaan? Neem vrijblijvend contact op.